Diabetische voet: 12 tips voor voetzorg bij diabetes

Mensen met diabetes hebben meer kans op voetproblemen. Een diabetische voet kan uiteindelijk leiden tot een amputatie van de voet of zelfs het hele been. Gelukkig kunnen deze problemen soms voorkomen worden met goede voetzorg. Wij leggen uit wat je zelf kunt doen. Wil je eerst meer informatie over diabetes? Lees dan het artikel; Wat is diabetes (suikerziekte)?

Let op: wij zijn geen artsen. De inhoud van onze site is dan ook niet bedoeld als vervanging van professioneel medisch advies. Raadpleeg altijd je arts bij vragen rondom diabetes en negeer nooit professioneel medisch advies.

 

Complicaties diabetes

Voet wordt verzorgd bij de pedicure

Diabetes is een geniepige ziekte. Soms heb je een tijd lang geen last van symptomen en lijkt het alsof je ziekte onder controle is. Maar laat je niet voor de gek houden! Neem diabetes altijd serieus. De beste manier om een amputatie en andere zware complicaties van diabetes te voorkomen is door je bloedsuiker op peil te houden. Neem je medicatie in volgens de voorschriften van je arts en houd een gezonde leefstijl aan.  Vraag hiervoor advies aan je arts. Op de site van het Diabetes Fonds vind je bovendien veel achtergrondinformatie over het dagelijks leven met diabetes.

 

12 zorgtips bij een diabetische voet

In ons artikel Diabetes en amputatie: hoe zit dat? schreven we dat mensen met diabetes meer kans hebben op voetproblemen. Goede voetzorg speelt dan ook – naast het onder controle houden van je bloedsuiker – een essentiële rol in het voorkomen van een amputatie. Natuurlijk wordt je hierin geadviseerd en geholpen door je arts en (diabetes)podotherapeut. Maar de belangrijkste rol hierin heb jij zelf! De volgende tips helpen je om als diabetespatiënt zo goed mogelijk voor je voeten te zorgen.


1. Controleer je voet dagelijks
Doe dagelijks een voetcheck. Let daarbij op rode plekjes, wondjes, blauwe plekken, zweren en verkleuringen. Zie je iets geks? Neem dan direct contact op met je arts.


2. Gebruik een spiegel
Hoe eerder je erbij bent, hoe beter. Gebruik daarom een vergrotende spiegel om beter naar je voet te kunnen kijken. Zo ontdek je ook kleine plekjes en wondjes.


3. Vraag hulp
Ben je niet in staat om je voeten te onderzoeken, bijvoorbeeld omdat je er niet goed bij kunt? Vraag dan iemand anders om je hierbij te helpen.


4. Test je zenuwen: gevoel & temperatuur
Test regelmatig hoeveel gevoel je nog hebt in je voet. Dit kun je doen met een veertje of een ander zacht object. Merk je dat je minder gevoel hebt of ervaar je een doof, branderig of tintelend gevoel? Raadpleeg dan onmiddellijk je arts.

Controleer ook regelmatig of je voeten nog goed het verschil voelen tussen warme en koude temperaturen. Dit kun je doen door een warm of koud object tegen je voeten te houden. Merk je dat je het verschil niet meer zo goed voelt? Neem dan contact op met je arts.


5. Draag goede sokken
Kies voor dunne, schone en droge sokken zonder elastische rand. Zo wordt je bloeddoorstroming niet gehinderd en heb je minder kans op blaren, zweetvoeten en andere problemen.


6. Wiebel!
Wiebel gedurende de dag regelmatig met je tenen en beweeg je enkels om de bloeddoorstroming in je voet op gang te houden.


7. Was en droog
Was je voeten elke dag en droog ze zorgvuldig. Smeer een dun laagje vaseline op je voet om te voorkomen dat de huid op je voet barst en er een wondje ontstaat.


8. Vraag een specialist om hulp
Verwijder eelt, eeltknobbels, likdoorns en wratten niet zelf. Bezoek een (diabetes)podotherapeut of je huisarts en zorg ervoor dat je voetproblemen op de juiste manier worden behandeld.


9. Let op met je teennagels
Knip je teennagels recht af en knip ze niet te kort. Zo voorkom je ingegroeide teennagels. Vind je het lastig om je teennagels op de juiste manier te knippen? Vraag dit dan aan een (diabetes)podotherapeut.


10. Geen blote voeten
Loop nooit op blote voeten, ook niet binnenshuis. Bescherm je voeten altijd met schoenen, pantoffels met harde zolen of vergelijkbaar schoeisel. Draag schoenen die je voeten beschermen tegen kou en vocht.


11. Draag comfortabele schoenen
Door diabetes kan het gevoel in je voet verminderen. Hierdoor kan het gebeuren dat je niet merkt dat je schoenen te klein of te smal zijn. Let er daarom goed op dat je schoenen draagt die prettig zitten en goed passen. Laat deze indien nodig op maat maken. Er zijn ook speciale schoenen verkrijgbaar voor mensen met diabetes, bijvoorbeeld bij Scapino. Een goede schoen voor mensen met diabetes heeft een gesloten teen en hiel, een buitenzool van stijf materiaal, een leren bovenzijde zonder naad aan de binnenzijde en een zachte binnenzijde.

Het lijkt misschien veel, maar je zult merken dat je snel gewend raakt aan bovenstaande tips en gewoonten. Onze belangrijkste tip is daarom misschien wel:


12. Ontwikkel een routine
Controleer je je voeten nu nog niet regelmatig? Begin daar dan nu mee! Het neemt dagelijks maar een paar minuten in beslag. Maak deze controle een vast onderdeel van je ochtend- of avondroutine.

 

Heb jij nog een goede tip voor andere mensen met diabetes? Of heb je ervaringen met diabetes en amputatie? Deel je reactie dan hieronder!

 

[Totaal: 3    Gemiddelde: 3/5]

2 gedachten over “Diabetische voet: 12 tips voor voetzorg bij diabetes

  1. Ik masser elke avond mijn voeten metPalmers Cocoa Butter met vit E mijn voeten voelen zalig aan en gezond.het is trouwens voor heel je ligaam fijn.

Geef een reactie

twintig + achttien =