Gehandicaptenparkeerkaart: wie, hoe en wat?

Met een beenprothese is het soms lastig om je van A naar B te bewegen. Een auto kan dan zorgen voor extra bewegingsvrijheid. Maar dat ellendige stuk van de parkeerplaats naar je plaats van bestemming… Dan komt een gehandicaptenparkeerkaart goed van pas.

 

Hoeveel energie heb jij? Sommige mensen zijn niet stuk te krijgen en stuiteren zelfs aan het einde van een drukke dag nog. Voor de meeste mensen geldt echter dat hun energie in de loop van de dag afneemt of zelfs opraakt. In dat geval is het belangrijk om je energie goed te verdelen, zodat je niet zónder komt te zitten.

Foto van stel met kind wandelend door de straatDit geldt zeker voor mensen die een amputatie hebben ondergaan en/of een prothese dragen. Bewegen met een prothese kost namelijk flink wat extra energie. Daarom is het goed om in de ochtend alvast kritisch na te denken over de inzet van jouw energie in de loop van de dag. Zo weet je zeker dat je nog puf hebt voor de activiteiten die jij belangrijk vindt. En lopen van en naar een parkeerplaats hoort daar vast niet bij.

Als je jouw energie wilt sparen voor belangrijke activiteiten is een gehandicaptenparkeerkaart een prettig hulpmiddel. Het zorgt ervoor dat je in de buurt van je bestemming kunt parkeren en niet meer ver hoeft te lopen. Maar wanneer heb je recht op zo’n kaart? En wat zijn precies de regels?

 

Lees ook: Autorijden met prothese, mag dat?

 

Hoe vraag je een gehandicaptenparkeerkaart aan in Nederland?

In Nederland vraag je jouw gehandicaptenparkeerkaart aan bij je gemeente. Er zijn twee soorten verkrijgbaar: een bestuurderskaart en een passagierskaart. Ook een gecombineerde kaart is mogelijk.

 

Bestuurderskaart

Je kunt een bestuurderskaart aanvragen als je zelf een auto bestuurt. Je hoeft daarvoor geen eigen voertuig te hebben en er hoeft dan ook geen kenteken op de kaart te staan. Natuurlijk moet je wel een rijbewijs hebben. Je kunt de bestuurderskaart aanvragen als je gedurende minimaal een half jaar niet meer dan 100 meter zelfstandig kunt lopen met een hulpmiddel als een stok of kruk.

 

Passagierskaart

Kun je zelf niet rijden? Dan kun je een passagierskaart aanvragen bij je gemeente. Als je een passagierskaart hebt mag jouw bestuurder parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats. Ook op deze kaart hoeft geen kenteken te staan; hij is persoonsgebonden. Deze kaart kun je aanvragen als je gedurende minimaal een half jaar niet meer dan 100 meter zelfstandig kunt lopen met een hulpmiddel (zoals een stok of kruk) en daarnaast de hulp van de bestuurder voortdurend nodig hebt bij het vervoer van deur tot deur.

 

Lees meer over de gehandicaptenparkeerkaart in Nederland op de website van de Rijksoverheid.

 

Hoe vraag je een gehandicaptenparkeerkaart aan in België?

In België vraag je de aanvraagformulieren voor je gehandicaptenparkeerkaart aan bij je gemeentebestuur. Deze formulieren moeten vervolgens worden ingediend bij de FOD Sociale Zekerheid. Ook in België kun je zowel een kaart aanvragen als chauffeur of passagier.

In België heb je recht op een gehandicaptenparkeerkaart als je voldoet aan een van de volgende voorwaarden:

  • Je hebt een blijvende invaliditeit van 50% of meer (aan je benen) of 80% of meer (andere invaliditeit);
  • Je bent oorlogsinvalide met een invaliditeit van 50% of meer;
  • Gezondheidstoestand, zelfredzaamheid of mobiliteit vermindert;
  • Je hebt toelating van de adviserend geneesheer van het ziekenfonds om een mobiliteitshulpmiddel te kopen.

 

Lees meer over de voorwaarden van de gehandicaptenparkeerkaart op de website van de FOD Sociale Zekerheid.

 

Waar mag je parkeren met een gehandicaptenparkeerkaart?

De parkeerregels voor mensen met een gehandicaptenparkeerkaart zijn niet in elk land hetzelfde. Hieronder hebben we een aantal regels voor je op een rijtje gezet.

Gelijk in Nederland en België

  • Parkeerplaatsen voor mensen met een gehandicaptenparkeerplaats zijn gemarkeerd met een rolstoelsymbool.
  • Parkeer niet op een gehandicaptenparkeerplaats als deze is voorzien van een naam of kentekenplaatnummer.
  • Je Nederlandse of Belgische gehandicaptenparkeerkaart kan worden gebruikt in de meeste EU-landen.

 

Opvallend in Nederland

  • Je mag maximaal drie uur parkeren in een straat waar parkeren is verboden, zolang je niet hindert en geen gevaar veroorzaakt. Je moet hier je gehandicaptenparkeerkaart gebruiken.
  • Op de meeste betaalde parkeerplaatsen moet je ook mét gehandicaptenparkeerkaart betalen. Dit kan lokaal verschillen, dus vraag het ter plaatse even na.
  • Je mag zonder tijdslimiet parkeren op een weg waar parkeren gratis is, maar voor andere bestuurders wel een tijdslimiet geldt.

 

Opvallend in België

  • Je mag ook met een gehandicaptenparkeerkaart niet parkeren in een straat met een parkeerverbod.
  • In sommige gebieden hoef je met een gehandicaptenparkeerplaats niet te betalen en kun je zonder tijdslimiet parkeren in straten waar andere bestuurders wel moeten betalen. Kijk goed naar de parkeerborden of vraag ter plaatse na.

Let op: controleer altijd zelf welke regels er precies gelden in het land waar jij bent. Een overzicht van alle regelgeving vind je op de handige site van Disabled Motorists (Engelstalig).

 

Wij zijn benieuwd: heb jij een gehandicaptenparkeerplaats? Wat zijn jouw ervaringen? Deel ze hieronder in de reacties!

 

[Totaal: 2    Gemiddelde: 5/5]

2 gedachten over “Gehandicaptenparkeerkaart: wie, hoe en wat?

  1. In België is een amputatie aan het been reden om een gehandicapten parkeerkaarten te krijgen. Het lijkt dat dit in NL niet het geval is maar de 100M kunnen lopen erg hard wordt gehanteerd.
    Met een amputatie is bewegen nogal meer intensief en niet iedere dag is hetzelfde. Meestal gaat het met prothese maar ook soms ook niet.
    Wat zijn de ervaringen met verlenen van de gehandicapten parkeerkaarten?

    1. Beste Chris,

      Bedankt voor je berichtje. Je hebt helemaal gelijk! 100 meter stelt op de ene dag misschien niks voor, maar is de volgende dag een onmogelijke opgave. Je auto dichtbij parkeren – op een gehandicaptenparkeerplaats dus – kan net het verschil maken voor wat je de rest van de dag nog kunt doen. Die 100 meter is dus een lastige maatstaf…

      We zijn ook benieuwd naar de ervaringen van anderen!

      Groet,

      Bieke

Geef een reactie

twee × 3 =