Hoe bereid je je voor op een beenamputatie?

Weet je al een tijdje dat je een beenamputatie moet ondergaan? Of weet je dit nog maar net? Dan ben je vast al bezig om je er zo goed mogelijk op voor te bereiden. Zowel psychisch, door erover te praten met je omgeving, als lichamelijk. In dit artikel gaan we dieper in op de lichamelijke voorbereiding op een amputatie. Want hoe maak je je lichaam sterk genoeg om deze operatie te ondergaan – en er zo sterk mogelijk weer uit te komen?

 

Er zijn verschillende oefeningen waar je al mee kunt beginnen vóór je een beenamputatie ondergaat. Zo kun je jezelf vast aanleren hoe je jezelf verplaatst van je rolstoel naar je bed, het toilet of de auto. Natuurlijk is het afhankelijk van je situatie welke oefeningen je wel of niet kunt doen. En of je überhaupt wel oefeningen kunt doen. Vraag daarom hulp aan je fysiotherapeut of arts. Deze helpt je bij het bepalen van de oefeningen waaraan jij vast kunt beginnen.

 

Meer voorbeelden van gerichte oefeningen? Gebruik de (gratis) app Fitness for Amputees!

 

Spieren versterken ter ondersteuning

Of je nu een rolstoel of een prothese krijgt, het is belangrijk dat jouw lichaam – en vooral je spieren – sterk genoeg zijn om jou te ondersteunen na je amputatie. Om je spieren te trainen en alvast te wennen aan het regelmatig zitten in een rolstoel, geven we je nog twee tips voor oefeningen die (bijna) iedereen kan doen ter voorbereiding op de amputatie.

 

  1. Oefen een goede zithouding

Het is belangrijk om al vóór je operatie te beginnen met een goede zithouding. Zorg er daarom voor dat je rechtop zit, het liefst op een stoel zonder rugleuning – als dit mogelijk is. Hiermee activeer je namelijk je rompspieren. Deze spieren worden aangesproken als je gaat lopen met een (onder)beenprothese, maar ook bij het dragen van je lichaam. Daarmee is het trainen van deze spieren essentieel.

 

  1. Simpele bewegingsoefeningen

Het versterken van je spieren en het stretchen van je lichaam is belangrijk bij het voorkomen van contracturen. Dit is een verkorting van een spier, pees of gewrichtskapsel, waardoor je extra beperkt wordt in je bewegingsvrijheid. Het versterken en trainen van je (been)spieren vóór je operatie, is bovendien van belang om zo snel mogelijk weer op je ‘goede’ been te kunnen staan en kracht hierop uit te kunnen oefenen. Zo kun je jezelf sneller en makkelijker verplaatsen, zonder dat hierbij een zwelling komt kijken. Deze oefeningen betreffen vooral bewegingsoefeningen en krachttraining. Hierbij kun je al denken aan een simpele bewegingsoefening als het rustig op en neer bewegen van je been.

Meer informatie? Je leest het in deze brochure ‘Before the amputation.

 

Vraag om advies

Natuurlijk is het per persoon verschillend wat je kunt en welke oefeningen belangrijk zijn in jouw situatie. Het is daarom belangrijk om goed te overleggen met je arts of fysiotherapeut over wat voor jou het beste is. Zij kunnen je daarin het beste adviseren.

[Totaal: 1   Gemiddelde:  5/5]

2 gedachten over “Hoe bereid je je voor op een beenamputatie?

  1. Ik wist enkele maanden van te voren dat ik geamputeerd zou gaan worden.Ben in de maanden flink gaan sporten. Heb vooral mijn gezonde been goed getraind. Heb ook gezorgd dat ik conditie had. Want eenmaal in het ziekenhuis gaat je kracht in een rap tempo achteruit. Na een kort ziekenhuisverblijf meteen gaan revalideren,en daar verder gegaan met sporten.

  2. Ik heb de avond voor de amputatie, mijn kinderen afscheid laten nemen van mijn onderbeen dmv het laten kleuren en het maken van tekeningen op de been.

Geef een reactie

vijf × 3 =